Zarządzanie logistyczne przedsiębiorstwem
2-dn. - 16h lekcyjnychSzkolenie pokazuje, jak wielkie znaczenie ma w nowoczesnej firmie dobrze zorganizowany przepływ informacji i jakie korzyści daje firmom, jak ważna jest świadomość granicy opłacalności w logistyce i jak ważna jest świadomość ciągłego przepływu rzeczy i informacji (metodyka „push-pull”), w jaki sposób moja praca wpływa na pracę innych w obszarach logistyki (zapasy a magazyn, zapasy a transport, magazyn a koszty, planowanie produkcji a sprzedaż i zaopatrzenie, sprzedaż a pozostałe działy przedsiębiorstwa).
Omawiane w trakcie zajęć poszczególne problemy wsparte zostaną przykładami i kalkulacjami optymalizacyjnymi oraz przykładami rozwiązań z innych firm.
Cel szkolenia
- Prezentacja podstaw zarządzania logistycznego w obszarach logistycznych gospodarki magazynowej, gospodarki zapasami oraz organizacji zabezpieczenia logistycznego w otoczeniu produkcji a także ze sposobami optymalizacji kosztów logistycznych w przedsiębiorstwie.
- Pokazanie wzajemnych zależności i powiązań poszczególnych obszarów w systemie przedsiębiorstwa oraz znaczenia sprawnego systemu informacyjnego dla funkcjonowania poszczególnych obszarów.
Wprowadzenie w problematykę logistyki
1h- definicja logistyki, jej historia i kierunki rozwoju,
- podstawowe zadania logistyki w przedsiębiorstwie,
- systemy logistyczne przedsiębiorstw,
- rodzaje decyzji logistycznych,
- planowanie logistyczne w przedsiębiorstwie.
Obsługa klienta w logistyce
1h- miejsce klienta w przedsiębiorstwie, jego wymagania i oczekiwania,
- zasady opracowywania polityki i strategii obsługi klienta w przedsiębiorstwie,
- współzależności logistyki i marketingu w obsłudze klienta.
Koszty logistyczne w przedsiębiorstwie
1h- pojęcie i klasyfikacje kosztów,
- rachunek kosztów w przedsiębiorstwie a koszty logistyki,
- kryteria podziału i przekroje strukturalne kosztów logistycznych,
- możliwości redukowania kosztów logistycznych.
Gospodarka zapasami
4h- istota, rodzaje i znaczenie zapasów dla przedsiębiorstwa,
- analiza i prognozowanie popytu w sferze zapasów,
- elementy zapasów i koszty zapasów,
- kształtowanie wielkości i struktury zapasów, zastosowanie Ekonomicznej Wielkości Zamówienia i jej wpływ na koszty zapasów,
- zarządzanie zapasami w sieci,
- pomiary i ocena zapasów.
Problematyka magazynowania
3h- cykl zarządzania magazynem i zakresy odpowiedzialności osób funkcyjnych,
- istota i struktura magazynu oraz kosztów magazynowych,
- analiza magazynowa,
- operacje magazynowe,
- projektowanie przestrzeni magazynowej i dobór wyposażenia,
- lokalizacja magazynów pojedynczych oraz w sieci,
- dokumentacja magazynowa,
- budżetowanie magazynu i controling magazynowy.
Zarządzanie transportem
3h- strategia, planowanie i działania operacyjne w transporcie,
- sposoby realizacji zadań transportowych w przedsiębiorstwie,
- koszty transportu i granica opłacalności w transporcie,
- planowanie realizacji zadań transportowych w przedsiębiorstwie,
- podstawowe wskaźniki techniczno-ekonomiczne pracy transportowej.
Strategie logistyczne
1h- istota i rodzaje strategii logistycznych,
- możliwości i sfery zastosowań poszczególnych strategii logistycznych,
- wpływ zastosowania poszczególnych strategii na funkcjonowanie przedsiębiorstwa.
Model Rachunku Kosztów Działań ABC (Activity Based Costing)
2h- istota, etapy i poziomy zastosowania modelu ABC,
- procedura zastosowania Rachunku Kosztów Działań,
- ogólny rejestr miejsc powstawania kosztów,
- pośrednie gromadzenie kosztów,
- bezpośrednio alokowane wydatki,
- procesy generujące koszty,
- obiekty kosztowe,
- rozliczanie kosztów na procesy i obiekty.
W wyniku realizacji szkolenia Uczestnik powinien
- umieć znajdować właściwe narzędzia spośród dostępnych, a następnie umiejętnie je zastosować w ramach poprawy funkcjonowania gospodarki zapasami, magazynowej oraz organizacji zasilanie produkcji i zagospodarowywanie wyrobów gotowych w dystrybucji.
- potrafić znajdować narzędzia do optymalizacji systemu logistycznego oraz zastosować rachunki kosztowe opisujące system logistyczny.
Szkolenie kierowane jest do osób, które w firmach zajmują się planowaniem i zarządzaniem strategicznym i operacyjnym w zakresie logistyki – (właściciele, prezesi i dyrektorzy, księgowi, pracownicy obszarów kosztowych i controllingu, kierownicy poszczególnych obszarów logistycznych szczebla operacyjnego).