Reklamacje i Roszczenia Przewoźnika Drogowego i Spedytora
2-dn. - 16h lekcyjnychPrezentacja praktycznych przykładów na drodze reklamacji i roszczeń w transporcie i spedycji, czyli celem szkolenia jest:
- uniknięcie błędów w obsłudze reklamacji,
- określenie kompleksowych założeń sprawnego dochodzenia roszczeń,
- określenie zadań i odpowiedzialności poszczególnych osób funkcyjnych,
- prezentacja standardów obsługi klienta w działalności transportowo – spedycyjnej,
- zapoznanie z wymogami prawnymi dotyczącymi reklamacji i roszczeń w transporcie i spedycji.
Uczestnicy rynku transportowo – spedycyjno- logistycznego i powiązania między nimi:
- Rynek usług transportowo – spedycyjnych
- Prawne aspekty prowadzenia działalności transportowo – spedycyjnej
Zasady odpowiedzialności zawarte w podstawowych aktach prawnych:
- Ustawa – Prawo przewozowe
- Ustawa o transporcie drogowym
- Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów CMR
- Ustawa o czasie pracy kierowców
- Ogólne Polskie Warunki Spedycyjne OPWS 2002
- Kodeks Cywilny
- INCOTERMS 2010
- Umowa Przewozu i Umowa Spedycji
Podział odpowiedzialności:
- Podział odpowiedzialności za towar – nadawcy, przewoźnika i odbiorcy ładunku
- Odpowiedzialność przewoźnika z innych tytułów
- Ustalenie odszkodowania zgodnie z prawem przewozowym
- Limity odpowiedzialności i wysokości odszkodowania
- Ograniczenia i wyłączenia odpowiedzialności przewoźnika i spedytora
- Odpowiedzialność w stosunku do zleceniodawcy oraz osób trzecich wynikających z OC Przewoźnika i Spedytora
- Odpowiedzialność spedytora i umożliwienie zleceniodawcy dochodzenia roszczeń
Ryzyko szkód i roszczenia
- Kiedy przechodzi ryzyko szkód w przesyłce – na nabywcę
- Postępowanie w razie stwierdzenia uszkodzenia lub braku w przesyłce
- Metodyka zarządzania kosztami działań (Activity-Based Management – ABM)
- Reklamacje i roszczenia
- Roszczenia i przedawnienie roszczeń
Zasady odpowiedzialności i składania reklamacji
- Kto i na jakiej podstawie może składać reklamacje do przewoźnika?
- Prawidłowy sposób składania reklamacji i rozstrzygania sporów
- Reklamacje, prawo zastawu i zatrzymania
- Odszkodowania i ich wysokości
Nabyte umiejętności
Uczestnik zdobędzie niezbędną wiedzę z zakresu rozwiązywania najczęstszych problemów związanych z reklamacjami, roszczeniami i ubezpieczeniami frachtów.
Dla kadry zarządzającej transportem, spedycją i osób funkcyjnych odpowiedzialnym za obsługę roszczeń i reklamacji w transporcie i spedycji.